<< lyhennelmä
Espoon kaupunginvaltuuston valtuustoryhmien puheenjohtajien
kokoukseen / valtuustoryhmien ryhmäkokouksiin 13.5.1996 ja kaupunginvaltuuston
20.5.1996 kokouksen pohjustukseksi
Asemakaavaehdotus "Eestinkallio 1 D"
eli Eestinkallion ja Pisanmäen välinen Latokasken
niittyyn
rajoittuva alue sekä Pisanmäki ja "hyvä kaavoitustapa".
Kaupunginvaltuusto tulee 20.5.1996 pidettävässä
kokouksessaan ottamaan kantaa asemakaavaehdotukseen "Eestinkallio
1 D" joka kuuluu osana 1970-luvun lopulla alkaneeseen Eestinkallion
ja sen ympäristön kaavoitusprosessiin. (kaavoitusprosessin
historia löytyy dokumenteista "KV STGE Jäljennös/Kopia
10a/5.6.1991", "KH:n esityslista 21.12.1993. jäljennös
KH 15.8./01/19.12.1995" ja "Espoon kaupunkisuunnittelukeskus,
Asemakaavayksikkö/R.Srömmer/ln, KH, Jäljennös 15.8./04/19.12.1995").
Jo monesti eri kaavaehdotuksissa
seutukaavasta asemakaavaan on korostettu alueen maisemallisia, kulttuurisia
ja luonnonarvoja sekä virkistysaluekäyttöä. Alueelle
kaavoitettu rakennusoikeus on kaavoituksen edetessä (ehdotus - palautus
- uusi ehdotus - palautus jnpp) laskenut, mutta keskittyy edelleen pienelle
rakennusalalle suurella tehokkuudella eli jo olemassa olevien esimerkkien
mukaan (Eestinlaakso, kaava-alueen naapurissa itään oleva kortteli
46107 ja siitä eteenpäin Pisan kartanon pihapiiriin) olemme saamassa
korkeaa, tiheää, ja raskasta rakentamista ympäristöömme.
Korttelissa 46106 (aiemmin viher- ja virkistysalue!) on enemmän rakennusoikeutta
faktisesti pienemmällä (s-rajaus) rakennusalalla kuin
korttelissa 46107 ja tiheä pienkerrostaloalue tulisi ulottumaan 46106:sta
länteen aina Siperianporttiin asti katkaisten näin tehokkaasti
viheryhteyden Eestinkalliolta Pisankartanolle ja tuhoten nyt luonnollisen
ekologisen käytävän kahden vanhan metsäsaarekkeen väliltä.
Voimassa olevassa asemakaavassa vielä rakentamaton
Pisantien jatke ja kaavaehdotuksessa esitetyt pysäköintialueet
muodostavat yhdessä noin 20 - 40 metrin levyisen asfalltikäytävän
kahden metsäsaarekkeen välille ehkäisten tehokkaasti luonnonvaraisten
eläinten ja kasvien liikkumisen ja leviämisen alueelta toiselle.
Ehkä sarkastisimpana yksityiskohtana kannattaa mainita kaavaehdotuksen
"viherkäytävä" eli betonitunneli Siperianportin
kohdalla Pisantien ali. Se varmaankin maalataan vihreäksi?
Kaupungin liikennelaskentatilastojen (liikennelaskennat
1994, Finnoontie - Puolarmetsäntie, 43007) mukaan liikenne on
kasvanut Finnoontien ja Puolarmetsäntien risteyksessä vuodesta
1984 vuoteen 1994 noin 9500 ajoneuvosta vuorokaudessa noin 15 500 ajoneuvoon
vuorokaudessa eli 61%. 1995 - 1996 tilastot tuskin näyttävät
vähenemistä tapahtuneen, varsinkaan kun Finnoontien varrelle
on kaavoitettu viime vuosina runsaasti uusia asuntoja.
"Eestinkallio 1 D" -kaavaehdotus pitää
sisällään 412 laskennallista asukasta ja 220 autopaikkaa.
Liikenne eli melu ja saasteet sekä onnettomuusriskit tulevat voimakkaasti
kasvamaan ainakin kaava-alueen itäpuolisella alueella.
Kaava-alueen ympäristön päiväkodit
ja koulut ovat jo nyt ruuhkaantuneet. Kaupallisia palveluja ei ympäristössä
ole lukuunottamatta kioskia ja pientä kapakkaa. Uusia sosiaalisia
ja kaupallisia palveluja ei kaavaehdotukseen sisälly.
10.12.1979 päivättyyn aluerakentamisesisopimukseen
(KV STGE / Jäljennös / Kopia 10a/5.6.1991 - Eestinkallio,
Rakennus Oy Arjatsalo) tehdyn tarkistuksen (kv 13.6.1984) viimeisessä
kappaleessa löytyy maininta: "Alueelle toteutettavista pienkerrostaloista
varataan Espoon kaupungille ostettavaksi tai vuokrattavaksi tarpeelliset
päiväkoti- ja kerhotilat." Tämä kohta sopimuksesta
lienee jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi?
Kyseisen varsinaisen sopimuksen 1. pykälässä
on kirjoitettu: "Kaupunki sitoutuu laatimaan asema-kaavan, jossa sopimusalueelle
sijoitetaan hyviä kaavoitusperiaatteita noudattaen pääasiallisesti
pientalorakennusoikeutta sisältäviä asuntorakennustontteja."
Jo toteutunut kaavoitus pitää sisällään
kulttuurimaiseman tuhoamista (Pisan kartanon pihapiiri, Vanhan Kirkkotien
osuus Eestinlaakson alueella), rankkaa rakennusmassojen keskittämistä
pienipiirteiseen luonnonmaisemaan ja pientaloalueiden välittömään
ympäristöön (Eestinlaakso, Pisantien ja Pisankartanon välinen
nk. rivitaloalue), liikenteellisten ongelmien luomista ja palveluiden vajaamittaista
rakentamista.
"Eestinkallio 1 D" näyttää valitettavasti jatkavan
näitä 70-luvun lopulla muotoutuneita "hyviä kaavoitusperiaatteita",
joiden "hyvyys" pääasiallisesti hyödyttää
maanomistajia ja aluerakennusyhtiöitä (hyvin usein sama instanssi).
Kaupungin
"Muistiossa kestävästä kehityksestä Espoossa"
(28.4.1995) mainitaan mm. seuraavaa:
- (5.2.6.) ..."Suunnittelu- ja valmisteluprosessin eri vaiheisiin
sisältyy useimmiten luonnollisena osana vaikutuksen arviointia. Jotta
ratkaisuihin sisältyvää arviointia saataisiin laajempaan
käyttöön, merkittävien asioiden esittelyteksiin sisällytetään
esittelijän lyhyt arvio siitä, miten päätettäväksi
esitettävä ratkaisu edistää kestävää
kehitystä."
- (5.2.8.) ..."Kokeillaan uusia ja erilaisia yhteistyömalleja
(eri viranomaiset, asukkat ja elinkeinoelämän edustajat),
joilla edistetään kuntalaisten vastuunottamista ja vaikutusmahdollisuuksia
ympäristöön ja elämisen laatuun vaikuttavissa asioissa."
(Latokasken niittyä suunnitellaan juuri tällätavoin.)
- (5.2.11.) ... "Kehitetään keinoja, joilla aktivoidaan
espoolaisia tiedostamaan Espoon kulttuurihistoriallinen perintö,
huolehtimaan siitä ja siirtämään se tuleville polville."
"Eestinkallio 1 D" -kaavaehdotus merkitsee valitettavasti
elinympäristön huononemista. Sen vuoksi sitä on tässä
ehdotetussa muodossa mahdotonta hyväksyä.
Poliittisilta päättäjiltä
eli lähes neljä vuotta sitten valitsemiltamme kaupunginvaltuutetuilta
edellytämme mielellämme seuraavia toimia:
1. Kutsumme teidät paikan päälle tarkastelemaan "hyviä
kaavoitusperiaatteita".
2. Toivomme valtuuston päättävän "Eestinkallio
1 D" -kaavaehdotuksen paluttamisesta uudelleen suunniteltavaksi ja
että uudelleen suunnittelussa noudatetaan yhteissuunnittelun ja ympäristövaikutusarvioinnin
periaatteita.
3. Haluamme valtuuston tutkivan vanhojen aluerakentamissopimusten kaikinpuolisen
statuksen: sopijaosapuolet ovat konkurssien ja yritysostojen kautta moneen
kertaan muuttuneet; samoin nk. hyvät kaavoitusperiaatteet
4. Haluamme valtuuston tilaavan koko Eestinkallion ja siihen liittyvien
lähialueiden jo toteutuneen kaavoituksen puolueettoman arvioinnin.
SAFA ja/tai Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosasto lienevät kykeneviä
tällaiseen arviointiin.
Kunnalisvaaleja odotellen.
Allekirjoitukset (erillinen liite)
liitteet: kymmenen värikuvaa ja kuvien selitykset
<< lyhennelmä