<< Espoon tiedotusohjesääntö malli 1991 kh:n vastine vastaselitys ym:n päätös



YMPÄRISTÖMINISTERIÖ
Ratakatu 3
00120 Helsinki



asia: valitus Espoon kaupungin Eestinkallio 1 D -asemakaavasta



valittajat: Sinikka Sassi, assistentti, Espoo, Eestinkalliontie 11, 02280 Espoo 28;
Seppo Koskela, opintosihteeri, Espoo, Eestinkalliontie 11, 02280 Espoo 28; Maarit Topp, lastentarhanopettaja, Espoo, Eestinkalliontie 16 D, 02280 Espoo 28; Antero Topp, dipl.ins., Espoo, Eestinkalliontie 16 D, 02280 Espoo 28 omasta ja liitteissä olevien allekirjoittajien puolesta:


Seppo Koskela, Sinikka Sassi, Maarit Topp, Antero Topp

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.5.1996 kokouksessaan Eestinkallio 1 D -asemakaavan. Mielestämme asemakaava ei täytä RakL 34 §:n ehtoja.
Esitämme, että ympäristöministeriö ei vahvista Eestinkallio 1 D -asemakaavaa. Lisäksi esitämme, että ympäristöriministeriö tekee katselmuksen kaava-alueella.

tämä sivu + 4 sivua + liitteet

Perustelemme esitystämme seuraavasti:

1. Pien- ja omakotitalojen rajaamaa aluetta ei saa kaavoittaa kerrostaloalueeksi. Jotta yhtenäisen ja hyvän rakennustavan, viihtyisyyden ja kauneuden vaatimukset toteutuisivat, koko Eestinkallio 1 D -asemakaavan tehokkuuslukujen on oltava välillä e = 0,2 - 0,25.

2. Jotta liikenteen, viihtyisyyden ja kaupungin kehityksen vaatimukset toteutuisivat, kaavaan on sisällytettävä varauksia kouluille, päiväkodeille, nuorisotiloille sekä päivittäistavaraliikeille. Lisäksi pahasti ruuhkautuneen Finnoontien oikaisu on toteutettava ennen kuin liikenteen vaatimukset voidaan täyttää.

3. Jotta viihtyisyyden ja kauniiden näköalojen säilyttämisen vaatimus toteutuisi, kortteli 46106 on kokonaisuudessaan kaavoitettava lähivirkistysalueeksi.

4. Espoon kaupungin ilmoitus- ja kuulutusmenettelyä koskevat ohjeet (kaupunginjohtaja Pekka Löyttyniemen allekirjoittama 23.5.1991) toistaiseksi ajalle 1.6. - 31.8.1991 ja niiden suullinen jatkaminen joskus 1991 aikana eivät täytä KuntaL:n 50 §:n kohdan 11 vaatimusta hallintosäännöstä, jossa annetaan tarpeelliset määräykset tiedottamisesta. Länsiväylän ja Helsingin Sanomien vaihtoehtoinen asema Espoon kaupungin tiedotuslehtinä, varsinkaan kun tästä ei ole kuntalaisille tiedotettu, aiheuttaa RakA 39 §:n mukaisen kaavaehdotuksen julkipanon epäonnistumisen ainakin ilmaisjakelusta ja mainoksista kieltäytyvien espoolaisten osalta.Tästä seuraa, että ilmoitusmenettely koskien Eestinkallio 1 D -asemakaavaehdotusta on laiton ja asia on käsiteltävä julkipanoineen ja muistutusaikoineen uudestaan.

5. Espoon kaupunki ei ainakaan tässä tapauksessa noudata kh:n hyväksymän "Kestävän kehityksen muistion" periaatteita. Ekologiset ja luonnonhistorialliset tarkastelut loistavat poissaolollaan.


Yksityiskohtaisemmat perustelut:

1.
Asemakaava periytyy muilta paitsi korttelin 46106 osalta Rakennus Oy Arjatsalon ja Espoon kaupungin 10.12.1979 allekirjoitettuun ja 31.8.1984 tarkistettuun aluerakennussopimukseen. Sopimuksen 1. pykälässä todetaan kaupungin sitoutuvan kaavoittamaan alueelle hyviä kaavoitusperiaatteita noudattaen pääasiallisesti pientalorakennusoikeutta sisältäviä asuntorakennustontteja.

Jo voimassa olevan Eestinkallio 1 B -asemakaavan mukainen Eestinlaakso -niminen asuinalue pitää jo sisällään joukon kerros- ja pienkerrostaloja. Eestinkallio 1 D -asemakaavan on sijoitettu kerrostalotehokkuuslukuja (e=0,45) , pienkerrostaloja ja suuria 2,5 -kerroksisia nk. rivitaloja.

Eestinkallio 1 D -asemakaavassa kerros- ja pientalojen suhde on 60:40. Onko tämä pääasiallisesti pientalorakennusoikeutta?

Käsityksemme mukaan aluerakennussopimuksessa mainittu pientalorakennusoikeus ei ole toteutunut vaan muuttunut kerros- ja pienkerrostalorakennusoikeuksiksi. Alue rajoittuu länsipuoleltaan Nöykkiön omakotitalovaltaiseen kaupunginosaan ja idässä Eestinkalliontien ja Pisantien omakotitaloalueeseen ja Pisanniityn rivitaloalueeseen. Alueen yleisilme on Eestinlaaksoa lukuunottamatta pientalovaltainen. Lisäksi em. aluerakennussopimus ei määrittele kaavoitettavaa kokonaiskerrosalaa lukumääräisesti .

Koko 70-luvun lopulla alkaneen Eestinkallion kaavoitusprosessin ajan asukkaat ovat perustellusti vastustaneet liian tiheää ja korkeaa rakentamista. Kaupunki näyttää jatkuvasti olleen maanomistajien eli aluerakentajien vaatimusten puolella. Kuten valitettavasti nytkin.

2.
Eestinkallio 1 D -asemakaava tuo toteutuessaan alueelle 412 laskennallista uutta asukasta ja runsaat 220 (autopaikkojen mukaan laskettua) autoa. Alueen koulut (Nöykkiön ja Eestinkallion ala-asteet) ja päiväkodit (Pisan päiväkoti) ovat jo nyt pahoin ruuhkautuneet. Alueella ei ole elintarvikekioskin ja pikku kapakan lisäksi muita palveluja. Alueella on jo nyt sosiaalisia ongelmia, vandalismia ja Vanhan Kirkkotien valaisemattomalla osalla on tapahtunut ryöstöjä. Toteutuessaan kaava tuo mukanaan lisää paineita kouluihin ja päiväkotiin, lisää sosiaalisia ongelmia, liikenteen saasteita, melua ja onnettomuusriskejä sekä alentaa varsinkin alueen itäpuolen kiinteistöjen arvoa jopa 10% muun muassa ohjaamalla kasvavan liikenteen aivan Pisantien kiinteistöjen ulko-ovien vierestä. Uusia palveluja ei kaava tuo tullessaan.
.
1960- ja 70-luvuilla rakennettiin nopeasti ja tiheästi lähiöitä ja asuntojen valmistumisen jälkeen ihmiset joutuivat odottamaan vuosikausia luvattuja palveluita. Espoon kaupunki on Hakan konkurssipesän ja Bonvestan avustuksella kaavoittamassa pientä slummia muistamatta laisinkaan menneisyyden virheitä. Mihin päiväkoteihin ja kouluihin alueelle muuttavat lapsiperheet panevat lapsensa? Täytyykö kaupassa käymiseen ja muuhun asioimiseen aina käyttää yksityisautoa? Missä alueen nuoriso viettää aikansa? Ovatko pelkät asunnot ja parkkipaikoilta ruuhkiin johtavat tiet riittävä peruste viihtyisyydelle?

Finnoontie ruuhkautuu jatkuvasti sen varrella tapahtuvan sirpalekaavoituksen vuoksi. Tien suorituskykyä joudutaan paikkaamaan lohkomalla ihmisten tonteista lisää tilaa risteysten lisäkaistoille. Finnoontien oikaisu eli hieman itäänpäin suunniteltu uusi katu on kummitellut ainakin 1978 yleiskaavasta alkaen, mutta kyseinen suunnitelma ei ole edennyt jostain syystä mihinkään. Miksi ensin rakennetaan asunnot ja parkkipaikat eli täytetään tiet ja sitten ihmetellään ruuhkia?

Suurempi väljyys ja palvelujen samanaikainen rakentaminen eivät ainakaan luo lisää sosiaalisia ongelmia. Pelkkien asuntojen tiheä rakentaminen on jo koeteltu tapa aiheuttaa hankaluuksia.

3.
Kortteli 46106 on kaavoitettu A-kortteliksi. Siteeraamme: " Ympäristönsuojelulautakunnan 7.1.1988 Eestinkallio 1 B:n asemakaavaluonnoksesta antaman lausunnon keskeistä vaatimusta Pisanmäen AK-korttelien 46106 muuttamisesta lähivirkistysalueeksi, samoin kuin korttelin AR 30278 lakialueiden osalta, ei ole otettu huomioon. Lautakunnan mielestä tämä on alueen kauniin maisemakuvan ja pientopografian sekä Pisanmäen vanhojen metsien säilymisen kannalta vahinko. (kursivointi SK)" Ympäristönsuojelulautakunnan lausunto 11.1.90 Eestinkallio 1 B -kaavaehdotukseen (KV / STGE 10a/5.6.1991)

Korttelin 46106 lyhyt historia. Kymmenien vuosien ajan korttelin aiemmin omistanut pariskunta yritti hakea poikkeuslupaa voidakseen rakentaa itselleen ja tyttärelleen yhteensä kaksi omakotitaloa. Lupaa ei herunut. Koko ajan Hakan edustajat esittivät hyvin nopeita päätöksiä vaativia ostotarjouksia. Omistajat eivät myyneet. Kunnes vuosikymmenen vaihteessa he kypsyivät lupamenettelyn toivottomuuteen ja myivät alueen - eivät vahingossakaan Hakalle vaan - Puutalo Oy:lle. Puutalo pääsi nauttimaan jostain syystä suosiolliseksi tulleen kaavoittajan suopeudesta ja kerrosalaa alkoi löytyä entiseltä puistoalueelta.

4.
Seppo Koskelalla ja Sinikka Sassilla ei ollut mahdollisuutta saada tietoa Eestinkallio 1 D -asemakaavaehdotuksen julkipanosta.Tämä selittyy postilaatikkoon liimatulla "ei mainoksia" -tarralla. Espoon kaupungin tiedotusohjeen mukaan (hyväksytty valtuustossa 1991, täsmennetty kh:n ja kaupunginjohtajan toimesta ja jatkettu kaupunginjohtajan suullisella määräyksellä toistaiseksi) asemakaavaehdotukset julkaistaan Huvudstadsbladetissa, Espoo -lehdessä, Länsiväylässä tai Helsingin Sanomissa. Tai -harkintaa käyttää virkamies. Länsiväylää jakava Helsingin Suoraposti Oy on puhelimitse kysyttäessä ilmoittanut kunnioittavansa "ei mainoksia" -kieltoja. Sassin ja Koskelan on siis espoolaisen käytännön mukaan hankittava kolme Espoon suomenkielistä tiedotuslehteä (HeSa ja Espoo tulevat kummatkin), jotta olisivat selvillä kaavoitusasioista.

Aivan viime aikoihin asti Länsiväylän on omistanut Asuntosäätiö eli suuri espoolainen rakennuttaja. Nykyinen (sic.1996 ) Länsiväylän päätoimittaja U. Itkonen on Helsingin Sanomille antamassaan haastattelussa kertonut omistajatahon vaikuttaneen ainakin epäsuorasti lehden kaavoitusasioita koskevaan journalistiseen tapaan. Tämä taas on saattanut vähentää Länsiväylän yleistä lukuarvoa ja siten myös kaupungin ilmoittelun seuraamista. Helsingin Sanomat - myös Espoon virallinen ilmoituslehti - on sen sijaan naapurustossakin luettu hyvinkin tarkkaan, tosin tässä tapauksessa tuloksetta.

5.
Espoon kaupunginhallitus hyväksyi 2.5.1995 muistion kestävästä kehityksestä kaupungin virkakoneiston alustavaksi toimintaohjeeksi. Asemakaavoitusprosessi ainakin Eestinkallio 1 D:n tuloksen osalta on ristiriidassa ko. alustavan toimintaohjeen kanssa. Oheistamme muistion tiedoksi ympäristöministeriölle. Alleviivaukset valittajien.

Sekä Pisanmäki että Eestinkallio ovat vanhojen metsien - tällä hetkellä osittain noin 140- vuotiaita - alueita ja saattavat sisältää biodiversiteetin kannalta tärkeitä kasvi- ja eläinlajeja. Alueita ei ole inventoitu ja Pisanmäkeen kohdistuu kaavaehdotuksessa kaksi uhkaa: ensinnäkin varsinainen ja sitä seuraava piha- ym. viherrakentaminen syö etelärinteen puustoa; toiseksi kävelytiet itse Pisanmäellä tehdään todennäköisesti - mikäli vanhoihin kokemuksiin on luottamista - ylisuurilla koneilla ja tuhotaan turhaan maaperää ja puustoa. Alueella on jo toimiva luonnollisesti syntynyt polkujen verkosto.

liitteet:
- allekirjoitukset
- kaupunginvaltuuston päätös ja esityslistan liitteet
- kohta 1: kopio aluerakennussopimuksesta, kopioita vanhoista asukkaiden kannaotoista
- kohta 2: asukkaiden kannanotto (ja kuvaliitteet) kaupunginvaltuutetuille, yleiskaava vuodelta 1978 (Finnoontien oikaisu), liikennelaskennan raportti 1994: Finnoontie,
Helsingin Omakoti Oy lkv:n arvio alueen asuntojen hinnanmuodostuksesta
- kohta 4: kopio valtuuston pöytäkirjasta eli nk. tiedotusohjesääntö, kopio HeSan 14.4.1996 uutisesta
- kohta 5: asukkaiden kannanotto kaupunginvaltuutetuille, osia "Kestävän kehityksen muistiosta"


<< Espoon tiedotusohjesääntö malli 1991 kh:n vastine vastaselitys ym:n päätös